چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی توسعه دهیم ؟

شرایط بحرانی می تواند بهترین زمان برای شکوفایی و رشد کسب و کارها باشد شاید تا کنون چنین بحرانی را در طول حیات خود به چشم ندیده ایم و با توجه به شرایط کنونی که درگیر کرونا هستیم بهتر است خودتان را با شرایط وفق داده و بهترین تصمیم را در جهت پیشبرد کسب و کار بگیرید. در این مقاله می خواهیم استراتژی‌ بازاریابی توسعه کسب و کار در زمان بحران را بررسی کنیم. 

هر چقدر کسب و کارتان قوی‌تر باشه طبیعتا در برابر مشکلات و خطرات ناگهانی و پیش بینی نشده مقاومت بالاتری رو از خودش نشون میدهد. اما خوب است  بدانید که تقویت کسب و کار فقط به مدیریت مسائل مالی محدود نمیشود. در واقع شما باید برای حفظ و توسعه پایگاه مشتریان خود، بازاریابی کسب و کار به شکل مقرون به صرفه، بالا نگه داشتن روحیه کارمندان و بهبود بهروش‌های کسب و کار، استراتژی‌های کارآمدی رو در نظر داشته باشید. شما همچنین باید از فرصت‌های شبکه سازی و متحد شدن با سایر کسب و کارها استفاده کنین تا شانس مواجه شدن با خطرات رو به حداقل برسانید.

 

مقاله پیشنهادی: بازاریابی در اینستاگرام روشی مؤثر برای توسعه کسب و کار

 

استراتژی‌ بازاریابی توسعه کسب و کار در زمان بحران

برای تقویت کسب و کارتان در زمان بحران اقتصادی، میتوانید از استراتژی های ارائه شده در زیر بهره ببرید: 

 

اولویت با مشتریان است

خدمات مشتریان یعنی اینکه بدانید مشتریانتان در هر زمان به چه چیزی نیاز دارند و آن را به ساده ترین شکل ممکن فراهم کنید. اگر بتوانید خدمات مشتری با کیفیتی را ارائه بدهید احتمالا موفق به حفظ مشتریان فعلی خودخواهید شد؛ در این صورت شانس توسعه پایگاه مشتریان تان نیز برایتان فراهم می شود. این موضوع حتی می‌تواند باعث تغییر مسیر کسب و کارتان به سمت بازارها یا محصولات و خدمات جدیدی نیز گردد. برای اولویت دادن به مشتری در زمان بحران اقتصادی به موارد زیر توجه کنید:

چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی توسعه دهیم ؟ اجرا برنامه‌های وفاداری مشتریان

چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی توسعه دهیم ؟ تطبیق محصولات یا خدمات با نیازهای فعلی مشتریان

چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی توسعه دهیم ؟ ایجاد تنوع برای به حداقل رساندن آسیب احتمالی از دست دادن تعداد قابل توجهی از مشتریان

چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی توسعه دهیم ؟ در زمان بحران اقتصادی، خیلی مهمه که با استفاده از روش‌هایی، خدمات پس از فروش خوبی را برای حفظ مشتریان فعلی ارائه دهید تا توسعه کسب و کار خود در زمان های بحران را مشاهده کنید. 

 

با بررسی مجدد استراتژی‌های مارکتینگ خودتان می توانید به ایده‌های جدیدی دست پیدا کنید که باعث افزایش فروش گردد و یا در هزینه‌های بازاریابی صرفه جویی کند. شما باید روی مزایای رقابتی خود تمرکز کنید و در واقع نسبت به رقبایتان متمایز به نظر برسید. خیلی مهمه که بتوانید استراتژی‌های موثری رو توسعه بدید تا کارایی بازاریابی خود را افزایش دهید.

بازاریابی کسب و کارتان می‌تواند خیلی پر هزینه باشد و به خصوص در دوران بحران اقتصادی باید از تمام ابزارهای رایگانی که برای بازاریابی وجود داره استفاده کنید. این ابزارها شامل شبکه اجتماعی و تبلیغات دهان به دهان میشود که میتواند منجر به  توسعه کسب و کار شما در بحران شود.

 

مدیریت نیروها

مطمئن شوید برنامه ریزی های منابع انسانی به روز و دقیق باشد. با استفاده از برنامه ریزی می‌توانید هزینه‌های لازم برای مدیریت کارکنان را برآورد کرده و هزینه دقیق محصولات و خدمات را ارزیابی کنید. سعی کنید با برقراری ارتباط موثرتر با نیروها، روحیه آن ها را بالا ببرید و ترجیحا از کارکنان خود در تصمیم گیری‌ها و یافتن راهکارها کمک بگیرید. در دوران بحران اقتصادی ممکن است لازم بباشد زمان کار نیروهای خود را تغییر و حتی کاهش دهید.

اگر در شرایط اضطراری مجبور به تعدیل نیرو شوید، مطمئن باشید که این کار مطابق با قوانین انجام می گیرد. همچنین می‌تونانید برای نیروهای خود دوره های آموزشی ویژه‌ای رو برگزار کنید تا مسئولیت‌های بیشتری رو بر عهده بگیرند.

 

شبکه سازی

شبکه سازی میتواند به شما کمک کند بفهمید سایر  کسب و کارها چگونه دوران بحران خود رو میگذروانند. همچنین ممکنه فرصت ها، مشتریان، کارمندان، تامین کنندگان و شرکای تجاری جدیدی رو از این طریق پیدا کنید و با سایر کسب و کارها اتحاد تشکیل بدهید. 

 

توسعه روش‌ های نوآورانه 

توسعه روش‌های نوآورانه می‌تواند به شما کمک کند تا با تغییرات بازار تطبیق پیدا کنید و از رقبای خودتان پیشی بگیرید. بخشی از این فرآیند شامل بررسی تکنولوژی‌هایی برای بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزودن مزایای رقابتی به کسب و کارتون میشود. مثلا با راه اندازی یک سیستم مدیریت مشتری یا فعالیت به صورت آنلاین می‌توانید نتایج بهتری رو شاهد باشید و باعث رشد کسب و کار در بحران میشود.

 

جستجو برای کمک

با یک مشاور مالی یا هر نوع مشاور حوزه کسب و کار صحبت کنید تا به شما کمک کنند در دوران بحران اقتصادی عملکرد بهتری داشته باشید.

 

با نیروی کار و هزینه ها چه کنیم ؟

یکی از بهترین راه‌های افزایش بازدهی، جایگزینی نیروی تمام‌وقت بدون بازدهی با نیروی پاره‌وقت پربازده است.

چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی توسعه دهیم ؟
چگونه کسب و کار خود را در شرایط بحرانی توسعه دهیم ؟

 

بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر با همین سیستم کارمندان پاره‌وقت فعالیت می‌کنند، اما بسیاری دیگر از شرکت‌ها هم هستند که هنوز بر ایده «فیش حقوقی ثابت» پافشاری دارند. شرایط بحرانی یکی از زمان‌های نادر برای بازنگری در ساختار شرکتتان خواهد بود. در همین بازنگری ممکن است متوجه شوید بسیاری از کارمندانتان اصلا نیازی ندارند هر روز به شرکت مراجعه کنند.

با داشتن زیرساخت مناسب می‌توان آن‌ها را با دیگر همکاران در ارتباط نگه داشت و کار تیمی را از راه دور مدیریت کنید. این کار می‌توان منجر به صرفه‌جویی زیادی شود و پولی که پیش از این برای فضای کار بزرگتر پرداخت می‌کردید را در زمینه‌های دیگر هزینه کنید.

 

توصیه ما

مهاجرت به سمت کسب و کارهای اینترنتی

اگر هنوز کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی نکرده اید باید بدانید که دیگر زمان آن فرا رسیده است که به سمت اینترنتی شدن کسب و کار خود حرکت کنید.

 

استفاده از فرصت ها در شرایط بحرانی

بیشتر مواقع با شرایطی مواجه می‌شویم که ما را از تغییر منصرف می‌کنند، زیرا می‌دانیم تغییرات به سادگی رخ نمی‌دهند و همواره پیدا می‌شوند افرادی که نسبت به آن جبهه بگیرند. تعدیل نیرو، اخراج و آموزش نیروهای جوان می‌تواند مثال خوبی از این تغییرات باشد. مطمئن باشید هرگاه که شما از فرصت درست استفاده نکنید، کسب و کار خود را از لبه تکنولوژی به عهد عتیق هدایت می‌کنید.

مهمترین نکته ای که در این شرایط پیش رو باید به آن توجه کنیم این است که باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و خود را برای تغییر آماده کنیم. در حال حاضر اینستاگرام بستر بسیار مناسبی برا راه اندازی کسب و کارها می باشد. سعی کنید از این فرصت به خوبی استفاده کنید و اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در این زمینه داشتید با کارشناسان ما در شویراد تماس بگیرید. 

 حدیث شجاع زاده
حدیث شجاع زاده

میلیون‌ها بار تلاش کردم تا به هدفم نزدیک بشم و این داستان همچنان ادامه داره...
نویسنده، سئوکار و طراح تصاویر تیم تحریریه شویراد

 حدیث شجاع زاده
حدیث شجاع زاده

میلیون‌ها بار تلاش کردم تا به هدفم نزدیک بشم و این داستان همچنان ادامه داره...
نویسنده، سئوکار و طراح تصاویر تیم تحریریه شویراد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *